Witte doos

Pictura’s ‘Witte Doos’ staat voor het experiment, iets nieuws, een andere kijk, een verfrissende blik, dat wat komen gaat, iets verbluffends of wellicht een ‘nou ja zeg!’, maar zeker zal de ‘Witte Doos’ verrassend zijn.

Bij elke presentatie verschijnt er ook een vouwblad met meer achtergrondinformatie. Deze zijn te koop bij Pictura voor €0,50 per uitgave.

___________________________________________________________________________________

29 januari t/m 12 maart 2017


Stichting Print organiseert in samenwerking met studenten van Academie Minerva een drietal exposities over typografie, illustratie en grafische vormgeving in de Witte Doos van Pictura. Tijdens de eerste expositie zal het project A-Z er worden geëxposeerd.

A-Z is een project waar studenten van Academie Minerva gedurende 26 weken iedere week één letter ontwierpen, van A tot Z. Geïnspireerd op internationale voorgangers als 365 days of type, is A-Z een project waar je als ontwerper en illustrator kon laten zien wat je in huis hebt. Met als enige restrictie de letter van de week. Met Marleen Annema, Tom van Huisstede en Devi Heller als initiators, is A-Z uitgegroeid tot een platform waar medestudenten zich buiten de deuren van Minerva zichtbaar konden maken. Er waren liefst 543 inzendingen, die in hun totaliteit in de Witte Doos te bewonderen zullen zijn. De expositie wordt 29 januari om 16.00 uur geopend door Paulina de Nijs.

PRINT, een stichting voor Nederlandse grafische vormgeving en typografie, organiseert projecten en activiteiten voor ontwerpers, studenten en publiek. Meer informatie is te vinden op www.stichtingprint.nl

_____________________________________________________________________________________

11 december 2016 t/m 22 januari 2017


Foto: Albert Jongs

Han Steenbruggen presenteert: Op de bank voor: Jet van Oosten

In wol gehaakte flessen, schalen en schotels in ritmisch palet onder het strijklicht van de ‘witte doos’ vervreemden vorm van betekenis. De vierde en laatste presentatie van gastcurator Han Steenbruggen laat een uit meerdere onderdelen bestaand wandobject zien van Jet van Oosten.

_____________________________________________________________________________________

23 oktober t/m 4 december 2016


Foto: Albert Jongs

Han Steenbruggen presenteert: Op de bank voor: Harry Wolfkamp

Hij laat de verf vloeien, schuimen en gisten, voegt toe en veegt weer weg, om te zien hoe onder zijn handen kleurrijke werelden zich tevoorschijn schilderen; werelden waarin onrustig dansende vlekken opeens wezens worden, hun uitwaaierende druipers tentakels en het wit van de ondergrond de ruimte waarin zij even verschijnen en weer verdwijnen. Met twee markante schilderijen van zijn hand vestigt gastcurator Han Steenbruggen aandacht op een kunstenaar die in zijn volle overgave aan verf en intuïtie de uiterste grenzen opzoekt.

_____________________________________________________________________________________

24 april t/m 29 mei 2016


Foto: Albert Jongs

Han Steenbruggen presenteert: Op de bank voor: Geurt Busser

Hij springt op de bres voor het wad, ageert tegen plannen die hem zijn schilderplek aan het Lauwersmeer ontnemen en vult eigen tentoonstellingen hier of daar met veel. Dat alles leidt bijna af van wat hij vooral toch is: die gevoelige, integere registrator van peilloze luchten en door wolken gefilterde lichten boven het wad. In de witte doos laat gastcurator Han Steenbruggen één van Bussers meest imposante wadschappen zien, een meer dan twee meter breed geaquarelleerde ode op de natuur die maant tot rustig zitten, kijken en ervaren.

_____________________________________________________________________________________

6 maart t/m 17 april 2016


Foto: Gea Schenk

Han Steenbruggen presenteert: Op de bank voor: Martin Tissing

Op 14 maart 2016 viert een van de belangrijkste Groninger kunstenaars, Martin Tissing, zijn tachtigste verjaardag. Mede in het kader daarvan koos gastcurator Han Steenbruggen hem uit voor zijn eerste presentatie in de ‘Witte doos’. Steenbruggen stelde geen reguliere presentatie samen, maar laat één van Tissings lievelingsschilderijen plaatsen in een eenvoudige setting met bank en salontafel die bezoekers uitnodigt tot rustig zitten, kijken en ervaren. Binnen dit ‘huiskamerconcept’ zullen nog drie presentaties volgen.

_____________________________________________________________________________________

13 december 2015 t/m 24 januari 2016



Flip Ekkers curator van De Witte Doos van Pictura presenteert: Evelyn van Oosterhout

‘Niet zo lang geleden heb ik 24 uur op de intensive care gelegen. Nader onderzoek bracht aan het licht dat ik met spoed moest worden geopereerd aan een aneurysma, een gevaarlijke verdikking van een ader die zou kunnen scheuren. De ic is de plek in het ziekenhuis waar de grens tussen hoop en vrees flinterdun is. Voor je het weet beland je aan de verkeerde kant, je kunt echt niets, je zit helemaal vast aan allerlei draden en infusen. Ik weet nog goed dat deel voor deel werd losgekoppeld en ik mijn lichaam, mijn vrijheid terugkreeg. Het zou mooi zijn als de mensen die mijn installatie zien zich een voorstelling kunnen maken van de smalle lijn tussen dood en leven in zo’n vervreemdende situatie.’

Evelyn van Oosterhout toont een installatie met afgietsels van was van al haar lichaamsdelen die verbonden waren met de apparatuur.

___________________________________________________________________________________

6 september t/m 18 oktober 2015



Hostilité amicale - 2015

Flip Ekkers curator van De Witte Doos van Pictura presenteert: Theo van Egeraat

‘Ik laat diverse beelden zien die allemaal als Piëta kunnen worden geïnterpreteerd. Mijn werk verbeeldt smart, zowel op religieus als op politiek en persoonlijk niveau. Daarnaast doet het een poging om vijandschap op te lossen. Niet alleen door de dood als onvermijdelijke meest betrouwbare ‘vriend’ weer te geven maar ook  door (natuurlijke) vijandschap in één beeld te verbinden.’ - Theo van Egeraat

_____________________________________________________________________________________

1 maart t/m 12 april 2015



Flip Ekkers curator van De Witte Doos van Pictura presenteert: Jaap de Ruig

‘David Vasile, een jonge Roemeense trechtermaker die ik sinds 1991 ken, vroeg in 2010 aan mij of hij een fotocamera mocht lenen om zijn leven vast te leggen. Hij woont in een wijk met zo’n zevenduizend Roma, dus het leek me inderdaad interessant. Ik heb hem toen een digitale compactcamera gestuurd. Hij bleek talent te hebben en daarom heb ik ervoor gezorgd dat David enige jaren een maandhonorarium voor zijn foto’s kon ontvangen. In de loop van de tijd hebben we zo samen een archief van ongeveer zesduizend digitale foto’s opgebouwd.’ 

Een selectie wordt opgenomen in het fotoboek (met een tekst van schrijfster Mariët Meester) dat mei 2015 verschijnt.

In Pictura is als voorpremière een video-installatie te zien, waarin David bezig is met zijn traditionele ambacht: het vervaardigen van blikken trechters.

_____________________________________________________________________________________

11 januari t/m 8 februari 2015


Philip Elchers curator van De Witte Doos van Pictura presenteert: Dianne Bakker

De Expositiecommissie van Kunstlievend Genootschap Pictura Groningen heeft Flip Ekkers van Philip Elchers gevraagd vier maal op te treden als curator voor één van de kleine ruimtes van Pictura. Lukt het om hierin vier kleine exposities te organiseren van in het oog springende kunstenaars met verrassend werk? Oordeel zelf!

Zijn eerste exposant Dianne Bakker toont van 11 januari t/m 8 februari 2015 haar project ‘Het Slachthuis’. 

_____________________________________________________________________________________

5 oktober t/m 16 november 2014


De eerste die een invulling mocht geven aan de 'Witte doos' was de pas afgestudeerde Dominique Derks uit Groningen. 

Zij schildert portretten. Derks zegt zich te laten inspireren door mensen met fysiek zware beroepen, door vieze plaatsen, rare hobby´s en bejaarden. Volgens haar alles wat wars is van glamour en wellicht schoonheid. Gewone mensen, die dag in dag uit hetzelfde doen, maar juist die dingen doen, die anderen liever niet zouden doen. Zo verdiepte zij zich voor haar afstuderen aan de Academie Minerva in het slagersvak. Ze zocht contact met de slager in haar oude woonplaats Oosterwolde en liep mee met slagers in de stad Groningen. Deze doodnormale mensen in hun dagelijkse routine legde ze vast op grote doeken. De grootte van het portret maakt het onmogelijk om de afgebeelde personen, die je anders over het hoofd zou zien, te negeren.

___________________________________________________________________________________